Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

הפרעות קשב וריכוז – טיפול באמצעות בעלי חיים

בתחום הנוירולוגיה והפסיכיאטריה של הילד, הפרעת קשב וריכוז תופסת כיום חלק מרכזי מהבמה, שכן היא זוכה להתייחסות רצינית הן מהורים לילדים והן מהממסד החינוכי והרפואי. באמצעות בעלי חיים אפשר לשפר כישורי שפה, הבעת רגשות ואמפתיה. חיזוק יכולות אלו מאפשר לילד להשתלב ביתר קלות בחברה.

מעט נתונים על בעיות קשב וריכוז

ילדים בגילאי בית ספר הינם בעלי סיכוי של כ 5%-10% לסבול מהפרעות קשב וריכוז. על פי רוב יהיו אלו בנים, אך ישנן כמובן גם בנות שסובלות מבעיות קשב. המערכת החינוכית דורשת מכל ילד וילדה הרבה יותר מבעבר, השאיפה למצוינות בבתי הספר יוצרת לחץ לילדים ללא קשיים והדבר נכון עוד יותר לגבי ילדים עם הפרעת קשב וריכוז. זו הסיבה לכך שכיום רואים יותר ילדים המאובחנים בהפרעה זו. הכיתות בימינו הינן צפופות למדי ואינן מאפשרות למורים להתייחס ולהעניק לתלמיד יחס אישי הולם.

הפרעת קשב וריכוז מורכבת משולשה מרכיבים: ליקוי קשב (קושי להתרכז לטווח ארוך), פעילות יתר (היפראקטיביות), אימפולסיביות (קושי לשלוט בדחפים). טיפול בהפרעת קשב וריכוז צריך להיות רב מערכתי. משמעות הדבר היא שיש צורך במרכיב תרופתי – אבל לא רק. יש צורך בהדרכת הצוות בביה"ס, יש לאפשר לילד תרפיה התנהגותית, כמו גם ריפוי בעיסוק ויש אף לבצע התאמה סביבתית.

המערכת החינוכית מתקשה לספק מענה שלם ומקיף הנדרש לטיפול בהפרעות קשב וריכוז. מכיוון שכך, הטיפול שמחוץ לכותלי בית הספר הינו חשוב במיוחד. אחת הדרכים בהן ניתן לעזור לילד הסובל מהפרעה זו הינה באמצעות בעלי חיים.

טיפול בהפרעת קשב וריכוז באמצעות בעלי חיים

נאמר כבר שהכלב הוא ידידו הטוב של האדם, ולא בכדי. בעלי חיים בורכו בפשטות וביכולת לאהוב ולקבל ללא תנאי. באמצעות הקשר איתם ניתן לחוות נתינה, קבלה, היעדר שיפוט, התחשבות באחר ולקיחת אחריות. ניתן גם לעבוד על תרגול של מיומנויות חברתיות. ילדים אוהבים בעלי חיים, ולכן גם ילדים שמתנגדים לטיפולים סטנדרטיים ישמחו לבוא למקום שיש בו בעל חיים.

כלבים (ובעלי חיים בכלל) דומים לילדים (ולילדי ADD/ADHD בפרט): יש דמיון בגובה, בתלות שלהם במבוגרים, הם קטנים, נמוכים. גם אלו וגם אלו אימפולסיביים לפעמים. המחשה נהדרת לעניין זה ניתן למצוא בספר 'תמיד אני אשם!?' – 'לפעמים אני מרגישה שאני דומה לחתולה שלי' אומרת ילדה בעלת ADHD (ספר מאת דר' דוד יגיל וסימה יגיל).

שיפור יכולות ותפקודים בילדים עם הפרעות קשב וריכוז

 

 

קשר שנוצר בין ילד עם הפרעת קשב וריכוז לכלב הוא קשר שיכול לשפר מאוד את היכולות של הילד. ילדים נוטים באופן טבעי לעזור לבעלי החיים. הם כמובן לא מודעים לכך שגם בעלי החיים עוזרים להם בצורה מאוד משמעותית – בכל הקשור להתפתחות שלהם המתבטאת בין היתר ביכולת מוגברת למיקוד וריכוז.
באמצעות אילוף הכלב (ע"י קליקר למשל) ונהיגת הכלב, יכול הילד לזכות בתחושה של העצמה, ובביטחון עצמי מוגבר ותחושה של מסוגלות.
ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, חשים לעיתים קרובות חסרי אונים. כאן בדיוק העבודה עם הכלב או בעל החיים עוזרת לשנות דפוסים. כלבים מציבים מראה נפלאה לילד שכן הם מושפעים מהתנהגותו. אם הילד מבולבל או חסר ביטחון, הדבר יתבטא בהתנהגות הכלב. באמצעות הכלב ניתן גם ביתר קלות לעורר רגשות ותחושות מסוימים בילד, וניתן בתיווכו לקשר ביתר קלות בין הילד ובין מטפלים ואנשי מקצוע.

 

המאמר מוגש באדיבות מרפאות קשר המאבחנות ומטפלות בהפרעות קשב וריכוז במבוגרים ובילדים.

תפריט נגישות