Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

סקירת שיטות אילוף כלבים

אילוף כלבים, כמו גם שיטות לחינוך ילדים יכול להיות שונה ומגוון ביותר, אך באופן כללי ביותר ניתן לחלק את הגישות לשלוש: גישה רכה, גישה קשה וגישה משולבת. ניתן לומר שהמאפיין החשוב ביותר של מאלף כלבים מקצועי ומיומן (גם אם מדובר באדם שאילף את הכלב שלו במסגרת הביתית או מאלף מקצועי שעובד עם כלבים רבים של אנשים שונים) הינה היכולת לדעת איזו גישה מועילה לכלב ומתי, זאת משום שבכמו כל דבר אחר בחיים – גם פה לא הכל שחור-לבן ואין תשובות נכונות ב-100%.

מהן שיטות האילוף הרכות

שיטות האילוף הרכות מבוססות על מתן חיזוקים חיוביים בלבד. ובמידה והכלב מבצע התנהגויות שליליות – להעלים אותן בהדרגה באמצעות חיזוקים חיוביים עבור פעולות המחליפות את אלה שאינן רצויות.

יתרונות

מדובר בשיטה שגורמת המון הנאה לכלב וגם לבעלים, תורמת להיווצרות אהבתו של הכלב כלפי הבעלים.

חסרונות

שיטה זו עובדת בצורה יעילה כאשר הכלב הינו צייתן ורך מטבעו, אך לא נותנת כלים להתמודד עם כלב שיכול לקחת את הפרס ולא לבצע את התרגיל, להשתולל ולהראות שהבעלים "לא הבוס" כאן. השיטה הרכה לא נותנת את הכלים המתאימים להתמודד עם כלב שיוצא משליטה.

שיטות האילוף הקשות

מדובר בגישות הישנות יחסית, שבהן עשו שימוש בעת אילוף כלבים גדולים מגזעים פראיים ביותר. כיום שיטות אלה נעלמו כמעט בצורתן הקשה ביותר, משום שהן כלל לא הכרחיות עבור הכלבים הביתיים. שיטות אלה ננקטו על מנת לחנך כלפי ציד, שמירה וכו’ – כלומר אלה שנועדו להיות תוקפניים – אך בנסיבות שבהן אילפו אותם. מדובר בשיטות שיוצאות מנקודת הנחה שהכלב מבין אך ורק כוח. וחיזוקים חיוביים, גם אם נפגשים במידה כלשהי בשיטת אילוף זה – הינם כטיפה בים לעומת שיטות החינוך האחרות.

שיטות אילוף משולבות

כנראה שהדרך הנכונה ביותר הינה למצוא את האיזון בין שתי השיטות במידת הצורך. במידה והגזע הספציפי וכן הכלב הספציפי שלפניכם מגיבים בצורה טובה לחיזוקים חיוביים בלבד, מעריכים אותם ולא מנסים להיות "מעל" המאלף – אין שום צורך לנקוט בשיטות מחמירות יותר.

אך ככל שהחיה קרובה יותר לאופיו הזאבי של האב העתיק של הכלב – כן נדרשת יותר הפגנת כוח משמעותית יותר על מנת "לשכנע" אותם שהבעלים הם אלה שקובעים. עם זאת, חשוב מאוד לעולם לא לנקוט בענישה פיזית. כמו כן, חשוב מאוד שהתיקון (ה"עונש") תמיד יהיה פרופורציונלי לרמת אי הציות שבהתנהגותו של הכלב. מדובר בשיטות שלעיתים נדרשות במצבים שבהם הכלב נתקל בכלבים האחרים ומתעוררים בו האינסטינקטים שלו לביסוס הבעלות שלו על השטח וכו’. במקרים אלה חשוב גם שיהיה שיתוף פעולה מצד בעלי הכלבים האחרים.

זיכרו, אנשים שלא מכירים את נושא האילוף לעומק לא תמיד יידעו כיצד לפעול בכל מצב. אם הכלב לא מגיב כדרוש לאילוף הביתי, עדיף לנסות ולפנות לעזרתם של מקצוענים.

תפריט נגישות